Hüseyn Cavid
(Hüseyn Abdulla oğlu Rasizadə,
24.10.1882, Naxçıvan şəhəri -
5.12.1941, Rusiya,
İrkutsk vilayəti) - şair, dramaturq. Ziyalı,
tanınmış din xadimi Abdulla Rasizadənin ailəsində
doğulmuş, ilk təhsilini Naxçıvanda mollaxanada, sonra isə M.T.
Sidqinin "Tərbiyə" adlı yeni üsullu məktəbində almışdır
(1894-98). Klassik üslubda ilk şerlərini də "Gülçin" və "Salik"
imzaları ilə burada yazmışdır. 1899-1903 illərdə Cənubi
Azərbaycanda olmuş, Təbrizin Talibiyyə mədrəsəsində təhsilini
davam etdirmişdir. İstanbul Universitetinin ədəbiyyat
şöbəsini bitirmiş (1909), Naxçıvanda, sonra Gəncədə və Tiflisdə,
1915-ci ildən isə Bakıda müəllimlik etmişdir. Cavid klassik
Azərbaycan ədəbiyyatının ən yaxşı ənənələrini inkişaf etdirən
sənətkarlardandır. O, Azərbaycan romantizminin banilərindən,
çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatının
yaradıcılarından biri olmuşdur.
Cavid sənəti bədii növ, janr və forma cəhətdən zəngindir. O,
lirik şerlərin, lirik-epik poemaların, Azərbaycan ədəbiyyatında
ilk mənzum faciə və dramların müəllifıdir. "Keçmiş günlər" adlı
ilk şer kitabı 1913-cü ildə çap olunmuşdur.
Hüseyn
Cavid daha çox dramaturq kimi tanınmışdır.
Dramaturgiyasında dövrün ümumbəşəri,
böyük ictimai-siyasi və mədəni əhəmiyyətə malik problemləri
əksini tapmışdır. Mənzum "Ana" (1910) pyesində nəciblik,
sədaqət, mərdlik kimi keyfıyyətlərin yalnız sadə insanlarda
olduğu göstərilir. "Maral" (1912) faciəsində şəxsiyyət və qadın
azadlığı məsələsi qaldırılır, ailə münasibətlərində mürtəce
əxlaqi görüşlər tənqid edilir. Azərbaycan ədəbiyyatında ilk
mənzum faciə olan "Şeyx Sənan" (1914) əsərində xalqları
bir-birindən ayıran dini və milli təəssübkeşlik əleyhinə
üsyankar etiraz ruhu hakimdir. Cavid bu dövrdə tədriclə, "Haqq
verilmir, alınır" ideyasına gəlib çıxmışdı. Həmin ideya "Şeyda"
(1917) dramında, "Haqqını sən mübarizə ilə ala bilərsən" (1918)
poemasında daha bariz ifadəsini tapmışdır. "Şeyda"da Cavid
yalnız ideya və mənəviyyatlardakı ziddiyyəti deyil, real sosial
ziddiyyətləri də göstərir, "füqərayi-kasibə"ni, "qabarlı əllər"i
istismarçılarla mübarizəyə çağırırdı. Yaradıcılığında mühüm yer tutan "İblis" (1918)
faciəsində dövrün bütün mürtəce qüvvələri - "insan insana
qurddur" fəlsəfəsinin tərəfdarları, "iyirminci əsrin mədəni
vəhşiləri" olan imperialist dairələri İblis surətində
ümumiləşdirilmiş, işğalçı müharibələrə lənət yağdırılmışdır.
Estetik ideyalarına sadiq
qalan Cavid bununla yanaşı, 20-30-cu illərdə öz dövrü ilə
səsləşən bir sıra əsərlər yaratmışdır. "Azər" dastanı (1920-37)
bu əsərlər arasında xüsusi yer tutur. 1926-cı ildə müalicə üçün
Almaniyaya gedən və bir müddət Berlində yaşayan Cavid vətənə
Qərb dünyasının sosial-mənəvi ziddiyyətlərini əks etdirən bir
sıra siyasi-lirik və lirik-epik şerlərlə qayıtdı. "Nil yavrusu"
əsərində Cavid müstəmləkə zülmünü qəzəb və nifrətlə
damğalayırdı. 20-30-cu illərdə Cavid bir sıra tarixi dramlar
yazmışdır. "Peyğəmbər" (1922), "Topal Teymur" (1925)
əsərlərindən sonra yazdığı "Səyavuş" (1933), "Xəyyam" 1935)
tarixi dramları Cavidin tarixə, tarixi şəxsiyyətlərə baxışında
ciddi bir dönüş oldu.
Hüseyn Cavidin anadan olmasının 100 və 110 illik
yubileyləri geniş qeyd olunmuşdur. Naxçıvanda ,
Bakıda ev muzeyləri yaradılmış, Bakıda vaxtilə yaşadığı binaya
barelyef təsviri olan xatirə lövhəsi vurulmuşdur. 100 illik
yubileyi ərəfəsində Heydər Əliyevin təşəbbüsü ilə cənazəsi
İrkutsk vilayətindən Naxçıvana gətirilib, buradakı ev muzeyinin
yaxınlığında dəfn edilmişdir. Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti Heydər Əliyevin təşəbbüsü ilə qəbri üzərində möhtəşəm
məqbərə tikilmişdir (1996). 1982-ci ildə Naxçıvanda "Hüseyn
Cavid poeziya teatrı"
açılmışdır. Adına Bakıda, Naxçıvanda və respublikanin
digər şəhər və rayonlarında küçə, bağ, məktəb, kitabxana,
kinoteatr və s. mədəni maarif müəssisələri var. Bakıda əzəmətli
abidəsi ucaldılmışdır. |